Twenty Years of History: Analysis of Graduates and Dropouts in the Bachelor’s Degree in Mathematics Education in Panama

Authors

  • Carolina Vejerano Instituto Técnico Superior Especializado (ITSE), Panamá
  • Julio Trujillo-González Universidad de Panamá

DOI:

https://doi.org/10.37387/ipc.v13i2.413

Keywords:

dropouts, statistical analysis, mathematics, universities

Abstract

University dropout represents a critical challenge for educational institutions, negatively impacting both individual and collective development. This research focused on analyzing the dropout factors of students from the bachelor’s degree in mathematics teaching at the University of Panama, from 2014 to 2019. The main objective was to identify the key variables that influence students' decisions to abandon their studies, thus providing a basis for the development of effective retention strategies. The adopted methodology was a quantitative approach, using data collected from student academic records. Simple linear regression and logistic regression models were employed to examine the relationship between dropout rates and variables such as academic index, student geographical location, and duration of studies. The findings revealed that the province of Panama had the highest dropout rate, with 39% of students abandoning their studies. This was primarily attributed to the historical concentration of academic offerings on the central campus and logistical challenges such as transportation. Furthermore, the results indicated that poor academic performance was significantly correlated with dropout, suggesting that difficulties in meeting academic demands play a crucial role in students' decisions to leave university. Interestingly, it was found that some students who initially dropped out returned later to complete their studies, highlighting the importance of flexible policies that allow students to resume their education

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Vejerano, Instituto Técnico Superior Especializado (ITSE), Panamá

Instituto Técnico Superior Especializado (ITSE), Panamá

Julio Trujillo-González, Universidad de Panamá

Departamento de Matemática, Facultad de Ciencias Naturales, Exacta y Tecnología, Universidad de Panamá, Panamá

Programa de Doctorado en Matemática Aplicada, Facultad Regional Multidisciplinaria de Chontales, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Nicaragua.

References

Análisis de la deserción estudiantil universitaria mediante el CADESUN | REDES. (2017). Revista Redes, 1(9), 15–22. https://revistas.udelas.ac.pa/index.php/redes/article/view/20

Ardila, A., & Murillo, M. (2014). Diagnóstico Académico-Curricular de la Licenciatura en Docencia de Matemática.

Asamblea Nacional de Panamá. (2006, July 20). Que crea el Sistem Nacional de Evaluación y Acreditación para el Mejoramiento de la Calidad de la Educación Superior Unmiversitaria. https://www.gacetaoficial.gob.pa/gacetas/25595_2006.pdf

Cabrera Pérez, L., Bethencourt Benítez, J. T., Álvarez Pérez, P., & González Afonso, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 12(2), 171–203. http://www.uv.es/RELIEVE/v12n2/RELIEVEv12n2_1.htm

Calderón Pimentel, M. (2013). Deserción y no deserción universitaria en los matriculados por primera vez en la cohorte académica 2008 campus Octavio Méndez Pereira y Harmodio Arias Madrid de la Universidad de Panamá. Factores comunicacionales y socioeconómicos [Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/22261

Chalela-Naffah, S., Valencia-Arias, A., Ruíz-Rojas, G. A., & Cadavid-Orrego, M. (2020). Factores psicosociales y familiares que influyen en la deserción en estudiantes universitarios en el contexto de los países en desarrollo. Revista Lasallista de Investigación, 17(1), 103–115. https://doi.org/10.22507/rli.v17n1a9

Estatuto de la Universidad de Panamá, Pub. L. No. 22–08, 1 (2008). https://www.up.ac.pa/sites/default/files/2018-12/EstatutoAprobado.pdf

Escobar, V. de., Tirado, N. de., & Hernández, D. (2005). Estudio Sobre La Deserción Y Repitencia. In Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe-UNESCO. http://bdigital.binal.ac.pa/bdp/descarga.php?f=artpma/desercionyrepitencia.pdf

Española, R. A. (2021). desertar. Diccionario de La Lengua Española. https://dle.rae.es/desertar

González-Campos, J. A., Carvajal-Muquillaza, C. M., & Aspeé-Chacón, J. E. (2020). Modeling of university dropout using Markov chains. Uniciencia, 34(1), 129–146. https://doi.org/10.15359/RU.34-1.8

Himmel, E. (2002). Modelo de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Calidad En La Educación, 0(17), 91–108. https://doi.org/10.31619/CALEDU.N17.409

Hosmer, D., Lemeshow, S., & Sturdivant, R. (2013). Applied Logistic Regression (3rd ed., Vol. 398). John Wiley & Sons.

Poveda Velasco, I. M. (2019). Los factores que influyen sobre la deserción universitaria. Estudio en la UMRPSFXCh - Bolivia, análisis con ecuaciones estructurales. Revista Investigación y Negocios, 12(20), 63–80. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2521-27372019000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Sandoval-Palis, I., Naranjo, D., Vidal, J., & Gilar-Corbi, R. (2020). Early Dropout Prediction Model: A Case Study of University Leveling Course Students. Sustainability 2020, Vol. 12, Page 9314, 12(22), 9314. https://doi.org/10.3390/SU12229314

Smulders Chaparro, M. E. (2018). Factores que influyen en la deserción de los Estudiantes Universitarios. Academo Revista de Investigación En Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2), 127–132. https://doi.org/10.30545/academo.2018.jul-dic.5

Tinto, V. (1975). Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research. Review of Educational Research, 45(1), 89. https://doi.org/10.2307/1170024

Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de La Educación Superior, 71(18), 1–9. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista71_S1A3ES.pdf

Torres, M. (2015). Análisis de la deserción de los estudiantes de primer ingreso de la licenciatura en administración financiera y negocios internacionales de la Universidad de Panamá. Año 2014. Universidad de Panamá.

Vásquez Velásquez, J., Castaño Vélez, E. A., Gallón Gómez, S. A., & Gómez Portilla, K. (2003). Determinantes de la deserción estudiantil en la Universidad de Antioquia. Borradores Del Cie, 1–38. http://tesis.udea.edu.co/handle/10495/3627

Published

2025-05-02

How to Cite

Vejerano, C., & Trujillo-González, J. (2025). Twenty Years of History: Analysis of Graduates and Dropouts in the Bachelor’s Degree in Mathematics Education in Panama. Investigación Y Pensamiento Crítico, 13(2), 52–60. https://doi.org/10.37387/ipc.v13i2.413